-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12753 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:2

در روايت آمده كه اگر مي خواهي نامه عملت بدست راستت بدهند و خداوند حساب تو را آسان و تو را ببخشد بايد ديگران را ببخشي.

الف) اگر كسي تو را محروم كرد بايد او را ببخشي. ب)اگر كسي به تو تهمت بزند و يا دروغ بگويد و بدگويي كند، پشت سر كسي و ظلم كرد بايد ببخشي؟ ج) و اگر با تو قطع رابطه كرد و تو با او قطع رابطه نكني. چه طور مي شود اين همه ظلم را تحمل كرد و صبر كرد بعد هم ببخشي. زيرا وقتي پدر و مادر از كودكي ظلم كنند و جلو فعاليت و پيشرفت فرزندان خود را بگيرند و آنها را فداي خود كنند و آبرو و حيثيت آنها را ببرند و به ذلت و خواري بنشانند و بدبخت و بي چاره كنند و روزگارشان را سياه كنند و از كار و حوصله بيندازند مگر فرزند حقي ندارد كه هر وقت چيزي بگوييم بگويند اگر مرا پشتت بگيري و تا مكه ببري حق مرا ادا نكردي پس براي چي شما را بزرگ كردم من كه دختري 45 ساله شده ام از كودكي آنقدر ناراحتي كشيده ام كه ديگر نه حوصله و نه اعصاب برايم مانده و چند سال است كه بعد از فوت پدرم چون حقوق ازپدرم به من مي رسد گفته حقوقت جداست برو خانه ببين و جدا زندگي كن چند سال است كه از ناچاري جدا زندگي مي كنم و از شرحرفهاي مردم راحت نيستم چه كنم؟



ازسؤال مفصل شمامشخص مي شود دلي پر از درد داري، و احتمالاً ناحقي هايي در حق خودت روا داشته شده و يا شاهد بيعدالتي ها و ناحقي هايي بوده ايي كه اين ظلم ها و تعدي ها و تجاوزها قلبت را به درد آورده است و دست به قلم برده اي و اندكي از درد قلبي خويش را در قالب سؤال بر صفحه كاغذ نگاشته اي. به شما خواهر عزيز و بزرگوار عرض مي كنيم كه احقاق حق جداي از بخشش است. اصل درجامعه بر عدالت و حق است. جامعه را نمي توان با ايثار و گذشت و بخشش اداره كرد.

اميرالمؤمنين حضرت علي ? مي فرمايند : عدل برتر از جود و بخشش است(1) بنابراين اصل بخشش نيست بلكه اصل اجراي عدالت و احقاق حقوق انساني و شرعي است. حقوق را نمي توان فدا كرد و از آن گذشت بلكه بايد آنرا گرفت و اصطلاحاً مي گويند حق گرفتني است، بنابراين بخشيدني نيست. اگر اين بخشش ها استمرار يابد متجاوزان جري مي شوند و مرتب به تجاوزات خودشان ادامه مي دهند. عفو و بخشش يك مسأله اخلاقي است نه حقوقي،و در شرايط خاصي ضرورت پيدا مي كند و آن زماني است كه كسي به عمد يا خطا مرتكب خلافي شده است



و يا حقي از شما ضايع كرده و حالا متنبه شده و اظهار ندامت مي كند و از شما طلب بخشش و حلاليت مي كند، و شما نيز احساس ميكنيد كه او واقعاً از كرده و عمل زشت خودش پشيمان شده است مي تواني از او بگذري.

خواهر خوبم، درمورد حقوق خودت با جديّت پيگيري كن و آن را اخذ كن و اگر خواستي ببخش، خداوند اين حق را برايت قايل شده است و شما مي تواني آن را بگيري يا به ديگري ببخشي. هرگز خدا نفرموده است حقت را نگير و بايد ببخشي، بلكه فرموده است مي تواني ببخشي، البته گرفتن حق يك مسأله است و رعايت اخلاقي انساني و وظايف فرزندي چيز ديگري. شما به عنوان فرزند حق اهانت به مادرت را نداري همچنانكه او نيز حق توهين ندارد و اگر كس ديگري به شما توهين كرد شما نمي تواني متقابلاً توهين كني بلكه مي تواني براي احقاق حق خودت به مراجع ذيصلاح مراجعه كني و فرد هتاك را به مجازات برساني. والدين نيز بايد حق فرزندان را رعايت كنند و حق ندارند به حقوق آنان تجاوز كنند و از احترام فرزندان سوء استفاده كنند و فرزندان نيز ضمن اين كه مي توانند و حق دارند حقوق الهي و شرعي خودشان را اخذ كنند حق توهين و بي احترامي به والدين را ندارند.

البته يادآوري اين نكته نيز ضروري است كه استمرار و دوام و بقاء خانواده و سعادت و خوشبختي و خوشي زندگي با تكيه بر مقررات خشك قانون و حقوق متقابل ميسر نيست مگر اين كه اعضاي خانواده و قبيله در كنار رعايت حقوق متقابل، از خصيصه گذشت و عفو و بخشش نيز برخوردار باشند. و باز تأكيد مي كنيم كه عفو و گذشت بايد طرفين باشد و اگر هميشه يك طرفه باشد طرف متقابل عفو و گذشت را حق خود خواهد دانست.

نكته اي كه در پايان به شما خواهر خوب و عزيز و با محبت و صفا و علاقه مند به مذهب و خانواده توصيه مي كنيم براي حل مشكلات خودت يا كاهش آلام و دردها و نگراني ها و ... اينست كه به يكي از مراكز روان شناسي و يك روانشناس مراجعه كن و از طريق طرح دقيق مسايل و مشكلات خودت در يك مركز مشاوره به مقابله با دردها و آلام خودت برخيز و با توكل و اتكاء به ذات اقدس حق و همّت و تلاش و پشتكار و جديّت و آگاهي و بينش و دانش بيشتر و شناخت ويژگي ها و خصوصيّات افراد طرف مقابل سعي كن در شخصيت آنان نفوذ كرده و شرايط را براي خودت سهل تر و آسانتر ساز. بدون شك استمداد از درگاه الهي و توسل به ائمه اطهار و مطالعه روشمند براي برخورد با معضلات و مشكلاتي كه با آنها دست بگريبان هستي و مشاوره با مشاوراني امين و درستكار ياور و مددكارت خواهد بود.

در صورت نياز به صورت حضوري يا تلفني تماس بگير.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.